پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226269
قطعه کوچکي که گندآب تصفيه مي کند!
تاریخ انتشار : 1395/06/20 07:46:25
نمایش : 987
در حالي که ٦٥٠ ميليون نفر در سراسر جهان با مشکل آب آشاميدني ناسالم دست به گريبان هستند، اين قطعه کوچک روزنه‌هايي از اميد را براي دسترسي به آب آشاميدني سالم باز مي‌نمايد.

به گزارش خبرنگار افکارنيوز به نقل از ساينس‌آلرت، دانشمندان دانشگاه استنفورد موفق به ساخت ابزار ظريفي در اندازه يک تمبر پستي شده‌اند که قادر است در عرض ٢٠ دقيقه، ٩٩.٩٩ درصد باکتري‌هاي موجود در آب را از بين ببرد.

 

البته با قراردادن آب در مقابل آفتاب ﴿به دليل وجود اشعه ماوراءبنفش در نور خورشيد﴾ مي‌توان به‌طور طبيعي آن را ضدعفوني نمود، ولي معمولاً اين روند ٤٨ ساعت به طول مي‌انجامد تا به نتيجه برسد. اما ابزار جديد با مهار طيف وسيع‌تري از اشعه‌هاي خورشيدي، فرآيند مذکور را تسريع مي‌نمايد.

 

اين ابزار که شبيه تکه شيشه‌اي سياه به نظر مي‌رسد را کافي است درون آب قرار داده و آن را مقابل آفتاب قرار دهيد. بقيه کارها را خود خورشيد به انجام مي‌رساند.

حدود ٥٠ درصد انرژي خورشيد در طيف مرئي نور آن قرار دارد، درحالي‌که اشعه ماورا بنفش صرفاً ٤ درصد نور خورشيد را در بر مي‌گيرد. طيف مرئي نور خورشيد توسط پوشش دي سولفيد موليبيدن ﴿که در صنعت از آن با عنوان روان کننده استفاده مي‌شود﴾ اين ابزار جذب شده و با تحريک الکترون‌ها، واکنش‌هايي شيميايي را در آب ايجاد مي‌نمايد که در نتيجه آن، پروکسيد هيدروژن و ديگر مواد ضدعفوني کننده آزاد مي‌گردد و ميکروب‌هاي موجود در آب را از بين مي‌برد.

يکي از نکات مهمي که مي‌تواند همه‌گيري اين فناوري را در بازار تضمين نمايد، ارزان بودن دي سولفيد موليبيدن است. از طرف ديگر با استفاده از اين قطعه هزينه سوخت نيز صرفه‌جويي خواهد شد، چرا که برخلاف ساير روش‌هاي تصفيه هيچ نيازي نداريد قبلاً آب را بجوشانيد.

گروه تحقيقاتي دانشگاه استنفورد براي عرضه اين قطعه به بازار هنوز کارهاي بيشتري را بايد به انجام برساند. تاکنون تنها سه باکتري مورد آزمايش قرار گرفته‌اند و همچنين پوشش مؤثر اين قطعه در مقابل مواد آلاينده‌هاي شيميايي حساس است و از بين مي‌رود.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html